Salafija

Salafija

Thursday, 11 June 2015

Kokiomis dienomis yra draudžiamas arba smerkiamas savanoriškas pasninkas?




Tai yra dienos Eid Al Fitr ir Eid Adha. 

Abu Sa’id Al Kudri رضي الله عنه  sakė: “Allah Pasiuntinys صلى الله عليه وسلم  draudė pasninkauti per dvi dienas:  Eid Al-Fitr (Pasninko nutraukimo šventė) ir Eid Adha (Aukojimo Šventė).” (Al-Bukchari 3/280, Muslim 2/577)

Pranašas صلى الله عليه وسلم  pasakė: 
“Aš draudžiu jums pasninkauti šventes dienomis Eid Al-Fitr ir Eid Adha.” (Abu A’lia patikimas chadisas. Žr. ‘Sahih Džami’ 2517)

Trys dienos Tašrika

Trys dienos Tašrika, t.y. 11, 12 ir 13 dienomis Zul Hidža mėnesiais, trys dienos einančios po Eid Al-Adha dienos. 

Perduota Ka’ba Ibn Malik رضي الله عنه, kad Pranašas صلى الله عليه وسلم  pasakė: “Mina’ dienos (trys dienos at-Tašrika) - tai dienos valgymo ir gėrimo.“ (Muslim 1142)

Šiomis dienomis galima pasninkauti tik piligrimui, kuris nesugebėjo atlikti gyvulio aukojimo Hadž metu. Ibn Umar رضي الله عنه pasakojo: “Nebuvo leidžiama pasninkauti At-Tašrika dienomis išskyrus tiems, kurie negalėjo paaukoti gyvulio Eid Al-Adha dieną.”(Al-Bukhari 1998)

Nepasninkauti abejotiną dieną

Abejonės diena yra 30-toji Ša’ban mėnesio diena. Kalba eina apie pasninkavimą vieną ar dvi dienas prieš Ramadaną. Ammar Ibn Jasir sakė:
 “Tas, kas pasninkauja dvejodamas Ramadano prasidėjimo diena, tas nepakluso Abul-Kasim (Pranašui صلى الله عليه وسلم).” (Abu Davūd 2334, At-Tirmidzi 676, An-Nasa’i 2187, Ibn Madža 1645, Ad-Darimi 1682)

Abu Huraira رضي الله عنه  pasakė: 
“Allah Pasiuntinys صلى الله عليه وسلم  uždraudė pasninkauti dieną prieš Ramadaną, ir dienomis Eid Al-Fitr ir Eid Al-Adha ir tris dienas At-Tašrika.” (Al Baihaki, chadisas patikimas. Žr. ‘Sahih Džami’ 6964)

Tik Penktadieniais

Abu Hureira رضي الله عنه  perdavė, kad Pranašas صلى الله عليه وسلم sakė:
“Nepasirinkite penktadienio naktinei maldai (tachadžūd), jeigu jūs nesimeldžiate naktimis ir kitomis dienomis, ir nepasirinkite penktadienio pasninkauti, jeigu jūs nepasninkaujate kitomis dienomis. Ir pasninkaukite penktadienį tiktai tokiu atveju, jeigu jis išpuola jums pasninkaujant reguliarų (nuoseklų) pasninką.” (Muslim 2/148)

Kais Ibn Sakan pasakojo: “Kartą, pro Abu Dar praėjo žmonės, kurie pasninkavo penktadienį, ir jis jiems pasakė: “Aš prisiekiu, jums geriau nutraukti pasninką maistu, iš tiesų ši diena yra valgymo diena.” (Ibn Abi Šaiba 2/160. Šeichas Al-Albani klasifikavo isnadą (ištaką) patikimu)

Anas ibn Malik sakė: 
“Pranašas صلى الله عليه وسلم  uždraudė pasninkauti šešiomis metų dienomis: Tris dienas at-Tašrika, Eid Al-Fitr ir Al-Adha dienomis ir taip pat penktadienį.” (Žr. ‘Sahih Džami' 6961)

Šeštadieniais

As-Samma bint Busr رضي الله عنها pasakojo, kad Pranašas صلى الله عليه وسلم sakė:
“Nepasninkaukite šeštadieniais, išskyrus tada, kada pasninkas yra privalomas. Ir net jei nerandate nieko, tik vynuogės odelę ar medžio šakeles, tai vistiek kramtykite jas.”(Achmad, Abu Davūd, At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Ibn Madža, Ad-Darimi, Al-Baihaki, Ibn Khuzaima, Al-Hakim, Ibn Šahin, At-Tahavi. Patikimas Chadisas. Žr. ‘Sahih Al-Džami’ 7235)

Šeichas Šamsul-Hak Azim Abadi apie žodžius: “Ir net jei nerandate nieko, tik vynuogės odelę ar medžio šakeles, tai vistiek kramtykite jas” sakė: “Tai yra stiprus paliepimas nepasninkauti šeštadieniais.”(Žr. ‘Aunul-Ma’bud’ 7/49)

Šeichas Ibn Al Kajjim sakė: “Žodžiai: ‘išskyrus tada, kada pasninkas yra privalomas’, yra įrodymas, kad savanoriškas pasninkas yra draudžiamas, bet ne privalomas. Ir nėra jokio skirtumo, ar savanoriškas pasninkas būtų atliekamas tik šeštadienį ar kitomis dienomis su šeštadieniu.

Mokslininkų nuomonės skiriasi dėl savanoriško pasninko šeštadieniais. Pavyzdžiui, Šeichas Al-Albani, remdamasis konkrečiu chadisu, skaitė, kad savanoriško pasninko atlikimas šeštadieniais yra kategoriškai draudžiamas, ir išimtimi laikė privalomąjį pasninką, tokį kaip Ramadano, išpirkimo pasninką ir priesaikos (įžado) pasninką. Jis rėmėsi kompaniono Abdullah ibn Busra supratimu, kuris taip pat draudė pasninką šeštadieniais, imamo An-Nasa’i “As-Sunna Al-Kubra”. Ir tarp kitko, jo šeima išplatino Pranašo صلى الله عليه وسلم chadisą apie pasninko draudimą šeštadieniais.

Kai kurie mokslininkai laikė, kad pasninkauti šeštadieniais yra leistina, kadangi jie laikė tą chadisą nepatikimu, iš jų buvo imamas Malik.
Kiti, tokie kaip Abu Davūd sakė, kad tas draudimas buvo atšauktas.
Daugumos ulema nuomonė sutapo tame, kad išskirtinai tik šeštadieniais pasninkauti yra netinkama, nebent jei tai įeina į kelių dienų bėgį.
Kalbant apie tuos, kurie manė, kad tas chadisas yra nepatikimas, tai tokia nuomonė yra klaidinga, kadangi tame chadise yra daug versijų, kurios viena kitą sustiprina. Todėl imamas Navavi pasakė: “Šie žodžiai (kad chadisas yra nepatikimas) yra nepriimtini, nes daugelis imamų patvirtino to chadiso autentiškumą.”
Šio Chadiso autentiškumą patvirtino šie imamai: At-Tirmidzi, Ibn Khuzaima, Al-Hakim, Ibn Hibban, Ibn As-Sakan, Ad-Dija Al-Makdisi, Ibn Kudama, Az-Zahabi, Ibn Al-Milakin, Al-Iraki, Ibn Hadžar Al-Haitam, Al-Albani ir kt. (Žr. ‘Al-Furu’ 3/92, ‘Bajanul -vahm val-Iham’ 4/269)

Umm Salama رضي الله عنها  pasakojo: “Iš viso labai retai kada Pranašas (صلى الله عليه وسلم) pasninkavo šeštadieniais ir sekmadieniais ir jis sakė: “Tos dienos yra netikinčiųjų šventinės dienos ir aš noriu iš jų išsiskirti.” (Achmad 6/323, An-Nasa’i ‘Sunan Al-Kubra’ 2/2776, Al-Baihaki 4/313)

Pasninkas Arafa dieną asmenims atliekantiems Hadž 

Žmonės kurie atlieka Hadž neturi pasninkauti Arafa dieną, nes yra chadisas kuriame pranešama, kad Pranašas صلى الله عليه وسلم  tą dieną nepasninkavo. Umm Fadl رضي الله عنها  pasakojo: 
“Arafa dieną, stovėjimo ant kalvos dieną, žmones apniko abejonės dėl pasninko, t.y. ar pasninkavo Pranašas (صلى الله عليه وسلم)  tą dieną ar ne, ir tada aš atnešiau jam gerti ir jis atsigėrė.” (Žr. Al-Bukchari 1658)

Ne tik kad piligrimams pasninkauti Arafa Dieną yra ne Sunna, bet yra ir draudimas pasninkauti tą dieną. Ikrima pasakojo:
“Kartą, aš nuėjau pas Abu Hureira ir paklausiau jo dėl pasninko Arafa Dieną tiems, kurie atlieka Hadž ir jis atsakė: ‘Allah Pasiuntinys (صلى الله عليه وسلم ) uždraudė pasninką Arafa dieną tiems, kurie atliko Hadž’.” (Achmad 2/304, Abu Davūd 2440, Al-Bukchari ‘At-Tarik’ 7/4425)

Pasninkauti nenutraukiant pasninko maistu keletą dienų iš eilės

Nenutraukti maistu pasnikavimo yra peiktina ir apie tai byloja daugelis chadisų. Abu Hureira رضي الله عنه  pasakojo:
“Allah Pasiuntinys (صلى الله عليه وسلم ) draudė pasninkauti be pertraukų ir kartą vienas musulmonas jam pasakė: ‘Bet juk jūs taip pat pasninkaujate, o Allah Pasiuntiny!” Pranašas (ramybė ir palaima jam) sakė: “Ir kuris iš jūsų yra panašus į mane ? Iš tiesų, naktį mano Viešpats maitina ir girdo mane.” Kada kai kurie žmonės atsisakė liautis pasninkauti be pertraukų, Pranašas (صلى الله عليه وسلم) pradėjo pasninkauti su jais, pirmiausia nepadarydamas pertraukos vieną dieną, po to dar vieną dieną, po to jie pamatė jauną mėnulį. Ir tada Pranašas (صلى الله عليه وسلم ) pasakė: “Jeigu jis (mėnulis) būtų pasirodęs vėliau, aš jums būčiau pridėjęs dar (daugiau dienų)”, - turėdamas omenyje, kad jie būtų užsitarnavę tai kaip bausmę sau už tai, kad jie atsisakė nutraukti pasninkavimą.” (Al-Bukchari 1965 ir Muslim 1103)
Abdullah Ibn Amr رضي الله عنه  perdavė, kad Pranašas صلى الله عليه وسلم  sakė:
“Tas, kuris pasninkauja nesustodamas, tai jis visai nepasninkauja” arba “Visiškai nepasninkauja tas, kuris pasninkauja nesustodamas.” (Al-Bukhari 1977 ir Muslim 2/197)

Ubaidullah Ibn Ijad رضي الله عنه  pasakojo: “Aš girdėjau kaip Laila, Bašir Ibn Hasasi žmona, sakė: “Kartą aš užsimaniau pasninkauti dvi dienas iš eilės ir Bašir man tai uždraudė, sakydamas: ‘Iš tikro, Allah Pasiuntinys (صلى الله عليه وسلم) tai draudė ir sakė: “Taip elgiasi krikščionys, o jūs pasninkaukite taip, kaip jums liepė Allah: “Ir pasninkaukite iki nakties, ir kada prasidės naktis - nepasninkaukite”.” (Achmad 21448. Hafiz ibn Hadžar ir Šeichas Acmad Šakir patvirtino chadiso patikimumą)

Tačiau, jeigu kas nors iš jūsų norite taip pasninkauti ir turite tam jėgų, tai tokiam asmeniui reikia nutraukti maistu pasninką bent jau kartą per parą, ir būtent prieš pradedant švisti. Abu Sa’id رضي الله عنه  girdėjo kaip Pranašas (صلى الله عليه وسلم) sakė: 
“Nepasninkaukite nesustodami, ir tas, kuris iš jūsų norite taip padaryti, tegul užvalgo (per Suchūr) prieš švintant sekančiai dienai.” (Al- Bukhari 1963)
Ibn Al-Kajjim رحمه الله sakė: “Tokiu būdu, suchūr jam bus vietoj pasninko sulaužymo maistu.” (Žr. ‘Zadul-Ma’ad’ 2/31)

Pasninkas Radžab mėnesį

Pranešama, kad Umar Ibn Al-Kattab رضي الله عنه  mušė tuos, kurie pasninkavo Radžab mėnesį ir vertė juos valgyti, sakydamas: “Valgykite! Iš tikro, tai mėnuo, kurį aukštino Džahilijos laikais.” (Ibn Abi Šaiba. Šeichas Al-Albani patvirtino isnadą patikimu)

Taip pat Ibn Umar رضي الله عنه peikė tuos, kurie išskyrė Radžab mėnesį pasninkavimui. (Ibn Abi Šaiba, isnadas taipogi patikimas)

Islamo Šeichas Ibn Taimija sakė: “Kas liečia norą išskirti Radžab mėnesį pasninkavimui, tai visi chadisai susiję su tuo yra silpni ir netgi melagingi, kurių mokslininkai nepripažįsta (nepasikliauna jais).” (Žr. ‘Madžmū-fatava’ 25/290)
Hafiz Ibn Hadžar sakė: “Nėra nieko kuo būtų svarbus Radžab mėnuo kas susiję su pasninku tą mėnesį, ar patikimo chadiso dėl konkrečios naktinės maldos atlikimo, kuris turėtų tinkamus įrodymus. Ir mane pralenkė šiuo teiginiu Imamas Al-Haravi, per kurį yra perdavimas su patikimu isnadu. Tas pats perduodama ir kitų.” (‘Tabi Al-Udžb’ 11)
Tą patį sakė ir šeichas Ibnul Kajjim. (Žr. ‘Al-Manar Al-Munif’ 96)

Moteris neturi teisės atlikti savanoriško pasninko be savo vyro sutikimo, išskyrus Ramadano mėnesio pasninką ir jeigu jis yra išvykęs

Perduota Abu Hurairos žodžiais, tegul bus Allah jam maloningas, jog Allah Pasiuntinys صلى الله عليه وسلم  sakė:
"Moteris nepasninkauja esant vyrui namuose neatsiklaususi jo (nebent tai būtų Ramadano pasninkas).” (Al Bukchari 5192, Muslim 2/711, skliausteliuose yra versija Abu Davūd 2458)

Jei tėvai draudžia atlikti Savanorišką pasninką

Imamas Achmad draudė tiems, kurie atliko savanorišką pasninką nepaisydami tėvų draudimo, ir Chasan Al Basri sakė: 
“Jeigu tėvai arba vienas iš jų draudžia asmeniui pasninkauti, tai jis privalo paklusti jiems ir už tai jis gaus dvigubą apdovanojimą - už gerbimą ir paklusimą tėvams ir už ketinimą pasninkauti.” (Žr. ‘Al-Adabu-Šarija’ 1/432)

Išvertė Selma ir Nora.

No comments:

Post a Comment